Κυριακή 17 Μαρτίου 2013

Σίγουρα το έχετε δει στην Istiklal....

Σήμερα αποφάσισα να ασχοληθώ με το μοναδικό τζαμί, στον πιο φημισμένο και πολυσύχναστο  δρόμο της Κωνσταντινούπολης. Το Huseyin Aga Cami, βρίσκετε ακριβώς δίπλα από το Ντεμίρορεν και κάποιοι δεν θα θα το έχετε δει και αρκετοί θα έχετε αναρωτηθεί, όπως και  εγώ, πως είναι δυνατόν, στην Κωνσταντινούπολη των εκατοντάδων τζαμιών να υπάρχει μόνο ένα στην Ιστικλάλ, στην οποία μπορείς να βρεις αρκετές εκκλησίες, με την Αγία  Τριάδα να δεσπόζει στην κεντρική πλατεία του Ταξείμ και την καθολική του Αγίου Αντωνίου να προκαλεί με την αρχιτεκτονική της.
Το γεγονός αυτό μπορεί να εξηγηθεί αρκετά εύκολα. Το ταξείμ στα πρώτα Οθωμανικά χρόνια βρισκόταν εκτός των τειχών της Πόλης και αποτελούσε μια αρκετά αραιοκατοικημένη περιοχή. Το τζαμί εγκαινιάσθηκε το 1597, 200 χρόνια  δηλαδή πριν την διεύρυνση των Οθωμανικών τειχών της  Πόλης. 
Ας ασχοληθούμε πρώτα με το ποιος ήταν ο Χουσεϊν Αγάς, ο υπαίτιος για την δημιουργία του Τζαμιού.

O Χουσεϊν Αγάς, κατείχε κατά την διάρκεια της ζωής του δυο σημαντικές θέσεις στην Οθωμανική διοίκηση. Ο ευνούχος Χουσεϊν κατά το δεύτερο μισό του 16ου αιώνα κατείχε την θέση του Σεΐχη του Χαρεμιού, με λίγα λόγια υπεύθυνος του Χαρεμιού και μοναδικός "άνδρας" που μπορούσε να μπει στο χαρέμι εκτός από αυτούς της δυναστείας.
Η δεύτερη και εξίσου σημαντική θέση που κατείχε προτού πάει στο Χαρέμι, ήταν αυτή του Καδή, στη Μεδίνα, την εποχή που οι δυο  ιερείς πόλεις του Ισλάμ βρισκόταν στα χέρια των Οθωμανών. Επομένως καταλαβαίνει κανείς ότι ο Χουσεϊν κατείχε μια πολύ σημαντική θέση στην Οθωμανική διοίκηση, ως καδής είχε το δικαίωμα να ελέγχει τους υπόλοιπους αγάδες.
Είναι πιθανόν ήταν προστατευόμενος του Μεχμέτ Πασά Sokollu, ο οποίος ήταν ο μεγάλος βεζίρης του Σουλτάνου Σουλεϊμάν Kanuni μεταξύ 1565 και 1579 και ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την οθωμανική κατάκτηση της Υεμένης το 1571.
Το 1595, οι λευκοί ευνούχοι στο παλάτι αντικαταστάθηκαν από τους μαύρους ευνούχους, τη περίοδο που Σουλτάνου Μεχμέτ III ανέβηκε στο θρόνο (R. 1595-1603) και έγινε Βαλιντέ Σουλτάνα η Σαφιγιέ (την είδαμε και στο κείμενο για το γενί τζαμί, ήταν μια Βαλιντέ που επηρέασε αρκετά την διοίκηση της Αυτοκρατορίας, το θέμα αυτό θα είναι και το επόμενο κείμενο μου,). Οι μαύροι ευνούχοι θεωρήθηκαν πιο αξιόπιστοι για το χαρέμι από ότι οι λευκοί ευνούχοι.
Πέρα από αυτά, παραμένει μυστήριο γιατί χτίστηκε αυτό το τζαμί. Υπάρχουν δυο ερμηνείες για αυτό. Πρώτον, το ότι στην περιοχή κατοικούσαν αρκετοί μουσουλμάνοι και δεύτερον, ίσως να υπήρχαν και άλλα τζαμιά για τα οποία δεν υπάρχουν κάποιες αναφορές. 
Ο Hüseyin Αγά , είναι θαμμένος στην αυλή του τζαμιού μαζί με τον Davut Αγά. Υπάρχει επίσης μια κρήνη η οποία κατασκευάστηκε από τον διάσημο αρχιτέκτονα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας Sinan. 


















Κατά τον 20ο αιώνα, ο Τούρκος ποιητής Ναζίμ Χικμέτ έγραψε ένα ποίημα για τη μοναξιά του Χουσεϊν Αγά Τζαμί. Ενώ συνεχίζει να κάθεται ήσυχα ως τώρα όπως έκανε τότε Istiklal Caddesi, τουλάχιστον θα πρέπει να αποκατασταθεί με την πρώην ομορφιά του.
Το τζαμί αναστηλώθηκε το 1934 μετά από μια μεγάλη πυρκαγιά.











το ποίημα του Χικμέτ(δυστυχώς στα τουρκικά)

Havsalam almıyordu bu hazin hali önce
Ah, ey zavallı cami, seni böyle görünce
Dertli bir çocuk gibi imanıma bağlandım;
Allahımın ismini daha çok candan andım.
Ne kadar yabancısın böyle sokaklarda sen!
Böyle sokaklarda ki, anası can verirken,
Işıklı kahvelerde kendi öz evladı var...
Böyle sokaklarda ki, çamurlu kaldırımlar,
En kirlenmiş bayrağın taşıyor gölgesini,
Üstünde aşüfteler yükseltiyor sesini.
Burda bütün gözleri bir siyah el bağlıyor,
Yalnız senin göğsünde büyük ruhun ağlıyor.
Kendi elemim gibi anlıyorum ben bunu,
Anlıyorum bu yerde azap çeken ruhunu
Bu imansız muhitte öyle yalnızsın ki sen
Bir arkadaş bulurdun ruhumu görebilsen!
Ey bu caminin ruhu: Bize mucize göster
Mukaddes huzurunda el bağlamayan bu yer
Bir gün harap olmazsa Türkün kılıç kınıyla,
Baştan başa tutuşsun göklerin yangınıyla!






Πέμπτη 14 Μαρτίου 2013

Αγία Σοφία, Ayasofya

Σήμερα είχα μια πολύ ωραία συζήτηση για την Αγια Σοφιά...το στολίδι της Κωνσταντινούπολης... και για τον αν πρέπει να μείνει μουσείο ή να ανοίξει ξανά ως εκκλησία ή ως τέμενος...περιμένω και τις δικές σας απόψεις πάνω στο ζήτημα.... 

Bugun çok güzel bir konuşma vardım....Ayasofya müzesine için... sen ne düşünüyorsun??? cami, ortodox kilisesi yada müze??? Benim Türkçe çok iyi değil...simdi oğreniyorum bu sebeple çok ozur dilerim...





Τρίτη 12 Μαρτίου 2013

Η έννοια της λέξης δερβίσης.

Σε προηγούμενο κείμενο, είχα αναφερθεί στους Αγίους του Ισλάμ, τους δερβίσηδες  Η λέξη δερβίσης, "Derviş", αποτελείται από πέντε γράμματα στην παλιά τούρκικη γραφή
  • το πρώτο γράμμα το -d, σημαίνει το να εγκαταλείπω τον κόσμο.
  • το δεύτερο γράμμα το -r, σημαίνει εγκαταλείπω την υποκρισία.
  • το τρίτο γράμμα το -v, που σημαίνει εγκαταλείπω την ύπαρξη μου.
  • το τέταρτο γράμμα το -y, σημαίνει εγκαταλείπω το ψέμα.
  • και το πέμπτο, σύμφωνα με την παλιά γραφή είναι το, που σημαίνει εγκαταλείπω την λαγνεία.


Κυριακή 10 Μαρτίου 2013

Yeni Cami/ Γενί Τζαμί

η εξωτερική άποψη 
Όποιος έχει περάσει από την περιοχή του Κεράτιου Κόλπου και  συγκεκριμένα από το Εμίνονου, τότε είναι αδύνατον να μην έχει πέσει η ματιά του στο επιβλητικό τζαμί της περιοχής, το Γενί Τζαμί ή το Τζαμί της Βαλιντέ Σουλτάνας.

Η κατασκευή του αυτοκρατορικού αυτού Τζαμιού ξεκίνησε το 1597 από την Σουλτάνα Σαφιγιέ, μητέρα του Σουλτάνου Μεχμέτ του Γ'. Ο πρώτος αρχιτέκτονας που ανέλαβε το έργο ήταν ο Νταβούτ Αγάς, μαθητής του περίφημου Οθωμανού αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν. 

Μετά τον θάνατο του Νταβούτ αγά, το έργο το ανέλαβε ο Νταλγκίτς Αχμέτ Αγάς. Η κατασκευή διήρκεσε αρκετά χρόνια και πέρασε από πολλές περιπέτειες και ολοκληρώθηκε από την Τουρκιάν Χατιτζέ Σουλτάνα.
το εσωτερικό του τεμένους 

Η κατασκευή σταμάτησε για κάποιο καιρό, όταν ανέβηκε στο θρόνο  ο Σουλτάνος Αχμέτ ο Α', ο οποίος δεν είχε ενδιαφερθεί στο να συνεχίσει το έργο.

Το 1661 η Τουρκιάν, μητέρα του Σουλτάνου Μεχμέτ του Δ', η οποία προσέλαβε τον αρχιτέκτονα Μουσταφά Αγά. Το 1663, μετά από 66 χρόνια, το έργο ολοκληρώθηκε, οπότε και δόθηκε σε λειτουργία για το κοινό.

από την γέφυρα του Γαλατά
Το Γενί Τζαμί αποτελούσε ένα kulliye, το οποίο ήταν ένα κτιριακό σύμπλεγμα, στου οποίου το κέντρο υπήρχε το τέμενος και στο εξωτερικό χώρο υπήρχαν μεντρεσέδες, κουζίνες, φούρνοι, χαμάμ, ντουρουσσίφα ( θα αναφερθώ σε αυτά σε επόμενο κείμενο)  και άλλα κτίρια για την ανάπτυξη της κοινωνίας.

Η Σαφιγιέ, ήθελε να χτίσει το τζαμί στην περιοχή του Εμίνονου, καθώς εκεί υπήρχε μια Εβραϊκή κοινότητα με μεγάλη επιρροή.







η αυλή του τεμένους
Οι τοίχοι του, με το πέρασμα των χρόνων κατεδαφίστηκαν. Οι μεντρεσέδες επίσης δεν άντεξαν στο πέρασμα του χρόνου. Η Αιγυπτιακή αγορά ( γνωστοί σε όλους  μας) είναι η κλειστή αγορά του Τζαμιού.

Επίσης στο kulliye υπάρχει ο τάφος της Σουλτάνας Χατιτζέ καθώς και ηγεμόνων και πριγκίπων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. 

Σάββατο 2 Μαρτίου 2013

PAOK-BESIKTAS, TWO PLAYERS, ONE TEAM

Το σημερινό μου άρθρο, αφορά δυο παίκτες οι οποίοι φόρεσαν την φανέλα και της Μπεσίκτας και του ΠΑΟΚ, πρόκειται για δυο Μαυροβούνιους καλαθοσφαιριστές.

Μπορεί η λίστα των παικτών που έχουν παίξει και στις δυο ομάδες να μην είναι μεγάλη, παρόλα αυτά αξίζει να αναφερθώ έστω σε αυτούς τους δυο καλαθοσφαιριστές. Αυτοί είναι ο Ντζούρο Οστοϊτς και ο Πρεντραγκ Ντρόμπνιακ. 

Ο Όστοϊτς, γεννήθηκε το 1976, την περίοδο 2006-2007 μεταγράφηκε στην Μπεσίκτας , στην οποία έμεινε μέχρι τον Ιανουάριο του 2007 οπότε και αποχώρησε για να συνεχίσει την καριέρα του στον ΠΑΟΚ μέχρι το καλοκαίρι του ίδιου έτους.
ο Οστοϊτς με την Μπεσίκτας

ο Οστοϊτς με τον ΠΑΟΚ
Απο την άλλη πλευρά ο Ντρόμπνιακ, ο οποίος έγινε αρκετά γνωστός στο κοινό από την παρουσία του τόσο με την εθνική Σερβίας όσο και με την παρουσία του στο NBA, καθώς και σε αρκετές σημαντικές ομάδες της Ευρώπης. Την περίοδο 2007-08 αγωνίστηκε στην Μπεσίκτας και την χρονιά 2009-2010 αγωνίστηκε στον ΠΑΟΚ.

ο Ντρόμπνιακ με την Μπεσίκτας

ο Ντρόμπνιακ με τον ΠΑΟΚ

Αξίζει να σημειωθεί πως και οι δυο παίκτες έχουν αγωνιστεί και με την φανέλα της Παρτιζάν.

PAOK-BESIKTAS, THIS FRIENDSHIP MUST GO ON

Atmaca, Sparrow Hawk


part 1 


part 2 

Kayseri

Kayseri is a large and industrialized city in Central Anatolia, Turkey. It is the seat of Kayseri Province. The city of Kayseri, as defined by the boundaries of Kayseri Metropolitan Municipality, is structurally composed of five metropolitan districts, the two core districts of Kocasinan and Melikgazi, and since 2004, also Hacılar, İncesu and Talas. In conjunction with the addition of new districts and first stage municipalities into the metropolitan area, the city's population, which was 536,000 in 2000, was 1,050,000 in 2011. Kayseri is located at the foot of the extinct volcano Mount Erciyes that towers 3916 m over the city. Its inhabitants (Kayserili) are renowned for their alertness, entrepreneurial spirit and a strict understanding regarding the management of economies, the last point having been the subject of more than a few legends in Turkey.wealth of the city itself is a blend of modernity. The city is often cited in the first ranks among Turkey's cities that fit the definition of Anatolian Tigers.